De toekomst van leren

De toekomst van leren. Waar gaat deze naartoe? Wat zijn de ingrediënten van vandaag die daarvoor zorgen. Eigenlijk zijn er twee zaken die hierin naar voren komen:

  • Technologische ontwikkelingen, denk aan de robotisering;
  • De “war for talent”, een werknemersmarkt.

Wat heeft leren hier nu mee te maken? Nu het gaat om hetgeen wat er nodig is om mensen te behouden en te verkrijgen. Met andere woorden “retain” en “recruit”.

De toekomst van leren

Leren heeft hier een hele specifieke rol in. Enerzijds omdat de mensen die binnen je organisatie werken ‘employable’ gehouden dienen te worden. Let daarbij op dat de generaties van nu allemaal minimaal 5 jaar langer door zullen gaan. Hoe zorg je er als werkgever voor dat je ze daarin begeleid?

Ten tweede het aanbod dat je met name de nieuwe generatie geeft. Wat zijn de perspectieven? De nieuwe generaties willen blijven leren. Het principe van life long learning hebben ze al geadopteerd toen ze als eerst de ipad kregen en daarin alles zelf opzochten. Het gaat om vindbaarheid en het stellen van de goede vragen versus kennis.

Aanpak? Visie ontwikkelen.

Natuurlijk bent u er van overtuigd dat één training, geen training is. Het is tijd om verder te kijken. Want wat is uw visie op leren? Wat is de toekomst van leren in uw organisatie? Aspecten die in die visie horen zijn de leeromgeving en het belang dat binnen het bedrijf aan leren gegeven wordt.

Wanneer we spreken over de leeromgeving dan hebben we het over de leercultuur, leerhouding en het leermeesterschap. Wanneer we het hebben over het belang van leren is het de richting en middelen die een directie wenst te geven aan leren. Ieder bedrijf wil champions league spelen. Wil je ook de bijbehorende training, oefening en fouten er voor maken om daar te komen? Waar sportteams 80% trainen en 20% uitvoeren, trainen en ontwikkelen we in organisaties vaak nog niet eens voor 3%.

En daar gaat het om, niet hoe goed je bent, maar hoe snel je kunt aanpassen. De mate van ontwikkeling is daar een graadmeter voor.

Deze blog is geschreven door associate Richard Haeck. Meer weten over zijn expertise en het bouwen van adacamies voor organisaties? Mail Richard.

 

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter