De kracht van spelend leren

“NIEUWSGIERIGHEID IS AANGEBOREN (MAAR KAN WORDEN AFGELEERD)” – JELLE JOLLES.

Spelend leren

Als trainer, voormalig manager en zeker ook moeder van een 9 jarige zoon en een 1,5 jarige dochter herkenspelend leren ik dit als geen ander. Op het moment dat mijn zoon aangaf rekenen maar stom te vinden op school, omdat hij het nut er niet van inzag en dus ook geen oefeningen meer maakte, ben ik ipv thuis de door school geadviseerde strafwerkjes met hem monopolie gaan spelen. Wat? Dat is raar? Dat is toch belonen? Nee hoor, dat is een andere manier van leren namelijk door spelen. Het bleek dat hij in tegenstelling tot wat school aangaf, makkelijk tot ver in de duizend kon optellen en aftrekken en dat hij het met een spelletje zelfs heel erg leuk vond!

Ieder mens kan en wil leren, maar je kunt hierin wel gedemotiveerd worden. Waardoor? Vooral omdat het niet leuk wordt gemaakt om te leren, want ja…. van jongst af aan zijn we gewent geweest, dat leren gepaard gaat met plezier en spel. Later leren we dat het vooral draait om opoffering, doorzettingsvermogen en luisteren.

“EN DAN KOM JE ER ERACHTER, DAT JE IN DE ZANDBAK PER SALDO MEER HEBT GELEERD, DAN OP DE UNIVERSITEIT….” LOESJE

Op diezelfde universiteiten wordt de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de invloed van spel op leren. Hierbij enkele conclusies:

  • Spelen is nodig om het brein voor te bereiden op het maken van de juiste keuzes in een onvoorspelbare omgeving – prof. dr. Louk Vanderschuren – Universiteit Utrecht
  • Spel helpt ons om de vaardigheden en inzichten te ontwikkelen, die we nodig hebben om the game of life succesvol te spelen. – prof. dr. Jos de Mul – Hoogleraar Erasmus Univesiteit
  • En de totale studie bij kinderen van Hoogleraar neuropsychologie VUA – Jelle Jolles, waarbij hij onder andere het belang van het opdoen van ervaringen en het ontpooien dmv het spelen van rollen aangeeft. Tevens komen ook het belang van humor, alle zintuigen stimuleren en dat leren leuk moet zijn uitgebreid aan bod.

Het is dus aan ons: ouders, managers, docenten, trainers, etc. om te zorgen dat we die nieuwsgierigheid niet afleren en elkaar blijven uitdagen te blijven ontwikkelen, maar hoe doe je dat? Hoe vinden we nieuwe manieren van leren en ontwikkelen? Op scholen zien we veel onderwijs vernieuwing. Om die reden zijn we voor onze zoon ook van school geswitched en erg blij met een zoon, die met wat holistischer onderwijs, nu weer helemaal zin in school heeft.

In trainersland wordt al jaren in de wat meer softskill trainingen, die ik ook mag trainen al veel meer rekening gehouden met de verschillende leerstijlen van mensen en het belang van spel. Hierin zijn we klaar voor een volgende fase naar mijn idee.

8 tips voor spelend leren

Vandaar dat als het gaat om de kracht van spelend leren ik de volgende meetpunten hanteer:

  1. Zorg voor voldoende beweging in een training (diverse studies oa van Jelle Jolles hebben aangetoond, dat door beweging het opname vermogen stijgt);
  2. Bedenk wat de leerdoelen zijn en besteed, daarna de meeste tijd in het uitwerken aan hoe het voor de deelnemers LEUK kan worden. Onderdeel hiervan kan zijn om te kijken of het mogelijk is dat het helemaal geen training is, maar een ervaring waarbij men ook leert;
  3. Ieder mens heeft een andere manier van spelen. In de zandbak is ook niet iedereen taartjes aan het bakken. Geef dus meerdere opties waarop mensen met de materie aan de slag kunnen gaan en geef ook ruimte voor zelf vormgeven. (een lied schrijven, een vlog maken, een logo creëren, een loesje poster maken, enz…) De eind resultaten worden hierdoor vaak ook veel leuker en vernieuwender;
  4. Leren doe je niet alleen in een training, maar zeker ook daarbuiten. Nu kan je huiswerk meegeven. Het kan ook zijn dat je de deelnemers iets laat creëren met elkaar, waarbij hun eigen input relevant is;
  5. Creëer een spelelement door de hele training heen, waarbij je zorgt voor een eerlijk systeem van punten verkrijgen en…. geef het waarde door een echte prijs;
  6. Theater is een prachtige manier om rollen te leren. Traineracteurs kunnen veel meer dan alleen een tegenrol spelen, daarnaast zijn al die rollenspellen na elkaar voor de deelnemers vaak erg vermoeiend om naar te kijken. Kijk naar theatersport en alles wat daarbij komt kijken en integreer dit in de training. In sommige gevallen kan het werken naar echt acteerwerk in een vlog, lipdub, film e.d. zelfs ook nog tot de opties horen;
  7. Voeg zintuigen toe aan de training: proeven, voelen, horen, zien, ruiken. Allemaal zorgen ze voor ervaringen, die blijven hangen.
  8. En ja….. kijk even bij het lievelingsspeelgoed van je kinderen! Kapla, Lego e.d. horen eigenlijk standaard thuis in de trainerskoffer. Geen volwassene, die niet al begonnen is met bouwen voordat de uitleg is begonnen…..

Mijn droom op dit vlak? Een leiderschapstraject voor young professionals neer mogen zetten, waarbij al deze onderdelen ruim aanwezig zijn. Ik geloof erin dat we daarmee een leerervaring neer kunnen zetten, waarbij men ervaringen voor het leven bouwt, met de daarbij behorende persoonlijke ontwikkeling.

Anita van Veen

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter