Lef gevraagd, werkgevers vragen om lef.

Er wordt om lef gevraagd. Vandaag promoveert E.K.A. Edelbroek op de mogelijkheid tot het aanleren van lef: Lef kun je leren. Een onderzoek naar de determinanten van lef en een methode voor lef ontwikkeling in organisaties. Interessant is de achtergrond. Organisaties vragen vaker om lef, entrepreneurship of intrapreneurship, innovatie en zelfontwikkeling. Van nature heeft niet iedereen die ruime dosis lef die verwacht wordt.

Lef kun je leren

Onderzoek naar hoe dit werkt, onderzoek naar de werking van ons brein, staat in de kinderschoenen. Mooi om te zien dat de stappen daar nu in gemaakt worden. Het onderzoek dat vandaag gedeeld wordt geeft inzicht in lef, effecten, historie en het onderliggende mechanisme. Zeven stappen zijn daarin naar voren gekomen:

  1. Bewustzijn van gevaar / kansen
  2. Bepalen van waarden of doel
  3. Risico perceptie
  4. Kans op succes
  5. Analyse van het risico
  6. Voorgenomen actie
  7. Interpretatie van het result van de actie

Hoe? Lees dan vooral het onderzoek na publicatie.

Waarom wordt er om lef gevraagd?

Eigenlijk is dat heel simpel. Er is maar één constante op dit moment: verandering. Dus aanpassingsvermogen en reactie hierop is een gedrag dat wenselijk is voor elke organisatie. Wanneer je het doet als gisteren, dan weet je zeker dat je morgen ingehaald wordt. Tijd dus om het lef bij de medewerkers los te maken. Om innovatiekracht te ontwikkelen. Maar ook zelfredzaamheid en levenslang leren op de kaart te zetten. Want alleen dan is de organisatie wendbaar en neemt het besluiten terwijl deze nog niet 100% onderbouwd zijn.

Hoe zorg je voor lef in je organisatie?

Heel simpel eigenlijk: implementeer het in je organisatie. Wij stellen drie belangrijke stappen voor:

  1. Maken mensen persoonlijk bewust;
  2. Zorg dat er uitdagingen zijn, zodat lef getoond dient te worden;
  3. Zet een interne academy op.

Van nature gaat de ene medewerker sneller risico aan dan de ander. Breng dat in kaart door middel van een gedragsstijlen training. Wanneer mensen weten hoe ze reageren zullen ze sneller ook de stap erbuiten maken.

De tweede is makkelijk. Betrek mensen bij uitdagingen en problemen. Je zet ze eigenlijk aan tot buiten de box denken. Creëer een probleemsituatie. Wanneer alles door leidinggevende gedaan wordt, dan weet je zeker dat je volgers krijgt. En je wenst mensen die vooruit kijken.

De laatste is de belangrijkste. Zorg dat je een interne academy hebt. Waar drie zaken in geregeld zijn: leermeesterschap, leerhouding en leercultuur. Meer daarover weten?  Neem gerust contact op.

Deze blog is geschreven door associate Richard Haeck. Meer weten over zijn expertise en het bouwen van academies voor organisaties? Mail Richard.

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter