Vier tips voor meer tegenspraak (Door Frank Deuring)

“Wat zegt hij nu?”, “Serieus?”, “Hier klopt helemaal niets van”, “Als we dit doen is er maar één uitkomst mogelijk: het gaat gigantisch fout”.

Zomaar enkele gedachten die een medewerker kan hebben als een manager een nieuw plan presenteert.

“Ik ga mijn twijfels niet uitspreken.” Wederom een gedachte.

Want als je jouw twijfels uitspreekt, dan:

  • Gaat je kop eraf;
  • Scoor je minpunten bij de manager;
  • Maak je minder kans op een promotie.

Het tegenspreken van mensen kan heel lastig zijn. Toch kan het veel opleveren.

  • Als er meer tegenspraak is, worden er betere beslissingen genomen;
  • Medewerkers worden meer betrokken, omdat hun motivatie verbetert;
  • Fouten worden eerder opgemerkt of voorkomen.

Hoe zou het voor jou zijn als je jouw manager mag tegenspreken? Als het zelfs gestimuleerd zou worden? Dat jouw manager nieuwsgierig reageert op en interesse toont in wat jij denkt?

In de luchtvaart worden alle medewerkers aan boord van een vliegtuig getraind om assertief op te treden en hun mening te geven. Hierdoor is de luchtvaart een stuk veiliger geworden. Er zijn minder crashes en minder doden bij ongelukken.

In delen van de medische wereld wordt dit nu ook toegepast. Het aantal calamiteiten neemt af en de uitkomst bij operaties wordt steeds beter.

Deze resultaten zijn allemaal geboekt door tegenspraak aan te moedigen. Hoe moedig je tegenspraak aan?

Tip 1: Begin klein

Vraag actief om iemands mening bij iets kleins. Bijvoorbeeld: “Wat kon ik beter doen tijdens mijn presentatie?” Of: “Waar moet ik nog aan werken als ik een vergadering voorzit?” En ook: “Wat heb jij gemist tijdens je introductiedag?”

Vraag dit op een nieuwsgierige toon en bedank je medewerker voor het geven van zijn mening. Laat merken dat jij het waardeert als iemand zijn mening geeft en nodig hem vooral uit om dit vaker te doen.

Tip 2: Advocaat van de duivel

Stel een advocaat van de duivel aan. Laat iemand alles in twijfel trekken en vooral tegenspreken. Bij de politie hebben ze mensen in dienst die als tegenspreker op grote onderzoeken worden gezet. Die persoon trekt alles in twijfel en kijkt met een andere blik naar het onderzoek. Op deze manier voorkom je dat je dingen over het hoofd ziet.

Tip 3: Worst Case Scenario

Organiseer een sessie waarbij jullie gaan evalueren waarom dit project compleet mislukt is. Dat doen jullie voordat het project begonnen is. Ga vooral scenario’s bedenken over wat er allemaal fout kan gaan. Hier kun je vervolgens rekening mee houden.

Tip 4: De Maarten van Rossem Trofee

Organiseer een bijeenkomst waarbij iedereen de kans krijgt om jouw plan volledig af te branden. Laat hen met argumenten komen waarom dit niet gaat lukken. De persoon die de meest waardevolle kritiek geeft, krijgt de Maarten van Rossem Trofee.

Dat waren de tips!

Ik nodig jullie uit om inhoudelijk feedback te geven op deze blog. Hoe kan ik hem nog beter maken? Wil je nog meer leren over tegenspraak? Dat kan!

Tegenspraak is één van de zeven onderdelen van de magische methode om positief met fouten om te gaan in organisaties.

Kijk wanneer we weer een volgende inspiratie avond is. We hebben nog plek! Ben jij erbij?

Masterclass de essentie van leren: “Een andere kijk op fouten”

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter