Alle zeilen bijzetten

Alle zeilen bijzetten

Ondernemen en samenwerken is vaak hollen of stilstaan. Het ene moment weet je niet waar je de opdrachten vandaan moet halen en het andere moment moet je ineens snoeihard groeien. Een team bouwen kost echter tijd, en het duurt vaak even voor het team echt aan elkaar gewend is. Om die optimale samenwerking te hebben moet je van elkaar op aan kunnen. Zowel gericht op de intenties om samen aan het zelfde doel te werken als op de kwaliteit kennis kunde en vaardigheden van elkaar. En dan daarnaast ook nog eens van de systemen processen en afspraken die in de organisatie gelden.

Dat laatste is iets waar al snel heel veel tijd in verloren gaat. Mensen willen wel maar kunnen eenvoudigweg in de complexiteit van de systemen de weg niet vinden. Waar zijn documenten opgeslagen? Welke kennis hebben we al in huis? etc. We zien dat veel organisaties de collectieve kennis maar matig ontsluiten naar nieuwe medewerkers. Hierdoor zijn de meer ervaren mensen veel tijd kwijt met het wijzen naar de bekende weg.

Bekende vaak voorkomende processen en werkwijzen zijn er vaak onbewust in geslopen en het vinden van de weg hierin kost veel tijd. Met name als je alle zeilen moet bijzetten om een nieuwe klant goed te bedienen of een nieuwe kans te pakken hebben de senior medewerkers hier eigenlijk geen tijd voor. Het inrichten van eenvoudige kennisbanken en e-learning modules om de meest voorkomende taken uit te leggen en beschikbaar te maken lijkt een zware opgave. Je kan hier echter al vrij eenvoudig mee beginnen. Hierdoor hou je meer tijd en energie over om alle zeilen bij te kunnen zetten voor die zaken die NU belangrijk en urgent zijn.

Zou jij hier wat aan hebben? In het Open Leergesprek krijg je inzicht in dit soort vraagstukken. Je ontdekt in een uur tijd of, en op welke manier jij dit zou kunnen inrichten.

Laat een reactie achter