Het Essentie van leren model

Het Essentie van leren model

Hoe verhogen we het leerrendement in organisaties? Die vraag stelt elke trainer zich regelmatig. Na het onderzoeken van heel veel cursisten tijdens trainingen is er door de trainers van HetTrainingsbureau het Essentie van leren model ontwikkeld. In dit model wordt vooral gekeken naar de leerstijl van de deelnemer. “Hoe leert de persoon het liefste?” en “Welke stappen kunnen er gezet worden om de verdiepende slag te maken?”

Het model kent twee assen:

De horizontale as: “Autonoom vs Heteronoom” geeft aan in hoeverre de leerling zelf aan het roer wil staan in zijn of haar leerpad, of dat men zich liever laat leiden door een externe autoriteit. Luistert iemand liever naar de deskundige of zoekt iemand het liever op zijn of haar eigen manier uit, zou je ook kunnen zeggen.

De verticale as: “Veilig vs Risico” geeft aan in hoeverre de leerling risico’s tijdens het leren wil lopen. De ene persoon is liever honderd procent zeker van de zaak voordat hij of zij naar buiten wil treden en de andere gaat het liefste eerst in de praktijk onderuit om dat als les mee te nemen.

Op basis van die twee assen ontstaan vier verschillende voorkeursstijlen. “Zelf zoeken”, “Zelf doen”, “Vertel mij” en “Confronteer mij”. Per persoon is het verschillend bij welke stijl je het meeste enthousiasme ervaart in leren. Als een leertraject in die stijl start is er veel kans op “zin in leren”. Vervolgens doorloop je idealiter ook alle andere stijlen, alleen de volgorde waarin dit ideaal is verschilt van persoon tot persoon. Er zal ook één stijl bij zitten waar je het minste mee hebt. Die stijl helpt je meestal van de ruime voldoende naar het hoogste niveau. Leerprogramma’s worden dus beter als ze afgestemd worden op de persoonlijke voorkeuren van cursisten.

Naast de individuele benadering is het ook goed om naar de context van het trainen/leren te kijken. Welke plek neemt het in de organisatie in, en hoe wordt het leermeesterschap en de leercultuur ingevuld in de organisatie. Twee belangrijke factoren die leren effectiever of minder effectief op de kaart zet.

 

Laat een reactie achter