Ga naar de inhoud

Wendbaarheid een noodzaak

In deze continu uitdagende tijd wordt er veel gevraagd van ondernemingen. Aanpassingsvermogen en flexibiliteit zijn nodig om het hoofd te bieden aan de diverse veranderingen. Wij noemen dat wendbaarheid van organisaties. Die wendbaarheid gaat in onze ogen gepaard met een leerstrategie. In de leerstrategie komen voor ons de belangrijke elementen voor wendbaarheid naar voren.

Specifiek voor wendbaarheid zijn er drie noodzakelijk:

  • Een duidelijke en flexibele organisatie structuur
  • De leercultuur dient open te zijn
  • Een significante purpose

Hoe zijn deze bij jullie bedrijf gesteld? Hoe kun je ze daadwerkelijk in kaart brengen?

Duidelijke structuur en flexibele organisatie

Juist nu is het tijd om duidelijkheid te verschaffen. Als we overal en nergens werken, dan is het zaak dat het duidelijk is wie waar verantwoordelijk is, hoe processen lopen en waar structuren verbinden. Verantwoordelijkheid verdelen en dat laten nemen door de mensen is evident.

Daarnaast dienen we meer en meer flexibiliteit en schaalbaarheid in te bouwen. We zien enerzijds dat bedrijven in de maakindustrie nu last hebben van opschalen. Door gesloten grenzen komen er minder en minder grondstoffen binnen. Anderzijds zien we organisaties, die te laat kunnen afschalen als het gaat om vaste kosten. Het zou logisch zijn als we na deze situatie een 60% – 40% in vast versus flexibel gaan organiseren. Het dat kan door bijvoorbeeld toeleveranciers te gebruiken en anderzijds door de vaste kosten gewoon lager te maken. Waarom kunnen we nu allemaal thuiswerken en voorheen niet?

Open leercultuur

Eigenlijk gaat dit om vertrouwen en fouten mogen maken. Mag dit? We zien namelijk nu dat de overheid de banken ondersteunt en daarmee bedrijven wenst te helpen. Alleen ik merk in alle gesprekken met de banken dat ze bank zijn om fouten te maken en daar achteraf voor gestraft zullen worden. Ze gegeven ondernemers gewoon geen krediet. Hier zie je dat fouten maken dus verlammend werkt.

Ook binnen andere organisaties zien we dit terug. Want de bedrijfscultuur heeft hier sterk mee te maken. Nee, er worden geen mensen ontslagen als ze fouten maken. Maar wel door de telefoon getrokken. Tja, dan is iedereen voorzichtig.

Significante purpose

Je waarom moet er toe doen. Want als deze te beperkt relevant is dan blijf je niet bestaan, wordt je niet geholpen of krijg je geen sympathie. Je bestaansrecht wordt dat ook wel genoemd. Wat is het bestaansrecht van jouw bedrijf? Zelfs overheidsbedrijven dienen daar over na te gaan denken. Ons apparaat krijgt binnen nu een twee jaar ook de rekening van alles dat we nu doen. Het moet slimmer en makkelijker. Dus bereid je daar als bedrijf

In kaart brengen

Hoe we dit in kaart brengen? Met een open leergesprek. Daarbij hanteren we het Canvas Open Leergesprek en middel om met 9 bouwblokken te komen tot een volledige strategie op leren. Juist die strategie is noodzakelijk om te komen tot wendbaarheid. Als je mensen leren en je organisatie flexibel is, dan is wendbaarheid ingebakken.

Dus: Wendbaarheid een noodzaak.